شاه کلید درمان بیماری های گوارشی و اختلالات خواب!

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، گیاه شاه پسند از گیاهانی است که برای برطرف مسائلی مانند بی خوابی، مسائل گوارشی، کمردرد، تب و بیماری های دیگر مؤثر عمل می نماید.

شاه کلید درمان بیماری های گوارشی و اختلالات خواب!

به گزارش، گیاه شاه پسند از گیاهانی است که برای رفع مسائلی مانند بی خوابی، مسائل گوارشی، کمردرد، تب و بیماری های دیگر مؤثر عمل می نماید و به صورت خوراکی و موضعی قابل استفاده است.

آشنایی مختصر با گیاه شاه پسند

گیاه شاه پسند 100 گونه مختلف دارد، ولی در ایران بیشتر نوع تزئینی آن که شاه پسند درختی نام دارد شناخته شده است و نوع دارویی آن با نام شاه پسند وحشی نیز در ایران وجود دارد که خواص درمانی فراوانی دارد؛ شاه پسند وحشی از گیاهانی است که در روم قدیم مورد پرستش و تقدیس مردم بود و از آن برای تبرک خانه ها و معابد استفاده می کردند.

همچنین دلیل دارای خاصیت ضدخونریزی که دارد، گفته می گردد که آن را روی زخم های حضرت مسیح ریختند و خونریزی قطع شد به همین دلیل در قدیم به آن گیاه صلیب می گفتند؛ این گیاه در حاشیه جاده ها، دشت ها و مزارع نواحی جنوب آسیا، آفریقا و اروپا و در ایران در مناطق شمال ایران و اطراف تهران، فارس، شیراز و نواحی جنوب می روید.

خواص گیاه شاه پسند

شاه پسند وحشی از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است و قسمت مورد استفاده این گیاه برگ ها و سرشاخه های سبز آن است، در اثر مالش دادن این گیاه، بوی مطبوعی در تمام قسمت های آن پخش می گردد، ولی طعم آن گس و تلخ است.

گیاه شاه پسند می تواند زخم ها و ورم ها را بهبود بخشد و برای درمان نقرس نیز استعمال می گردد، همچنین این گیاه قابض و ضدتشنج است، برای تقویت قلب مفید، عرق آور و خلط آور است، خون را تمیز و تصفیه و بیماری زردی را درمان و سنگ کلیه و مثانه را خارج می نماید، علاوه بر این کرم معده را از بین می برد.

مصرف جوشانده گیاه شاه پسند، باعث درمان درد عصبی، سرگیجه و ضعف روانی، سرفه، بی خوابی و حالات ترس و تب، درمان اسپاسم و بیماری های پوستی و کمبود ویتامین C می گردد، به علاوه تقویت، جلا بخشیدن و شفافیت موی سر با استفاده از دمنوش گل شاه پسند حاصل می گردد.

شاه پسند تسکین دهنده مسائل گوارشی

شاه پسند مسائلی از قبیل نفخ و احساس سنگینی معده را رفع نموده و به بهبود عملکرد کبد یاری می نماید، این گیاه برای رفع کردن حالت تهوع و یا استفراغ نیز مفید است، به علاوه عصاره روغنی یا همان افشره خوراکی شاه پسند لیمویی به دفع هلیکوباکترپیلوری یاری می نماید، زیرا این باکتری نمی تواند در برابر ترکیبات شاه پسند مقاومت کند.

برای رفع کردن حالت تهوع، استفراغ و نفخ معده، می توان روزانه تا 2 فنجان از دمنوش شاه پسند را بعد از وعده های غذای اصلی میل کرد و یا 2 قطره از روغن گیاهی یا افشره خوراکی این گیاه را در یک قاشق غذاخوری روغن زیتون یا عسل چکانده و مصرف کرد.

شاه پسند درمانی برای آنفلوانزا

گیاه شاه پسند برای رفع آنفلوانزا مؤثر است، چون حاوی ترکیباتی است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و با تب و التهاب های بدن مقابله می نماید، در نتیجه گلو درد را نیز از بین می برد، برای این منظور می توان به مدت یک هفته روزانه 2 فنجان از دمنوش این گیاه مصرف کرد، همجنین برای ورم مخاط دهان و گلو، غرغره جوشانده آن مفید است.

شاه پسند استرس و بی خوابی را درمان می نماید

شاه پسند برای مقابله با استرس و اضطراب فوق العاده و آرامبخش است، به علاوه باعث خواب راحت می گردد، افراد می توانند زمانی که تحت فشار های روحی و روانی هستند و یا دچار بی خوابی می شوند، از دمنوش آن استفاده نمایند.

برای رفع خستگی پس از کار روزانه و یا اگر استرس و فشار های روحی بی خوابتان نموده است، می توانید از حمام شاه پسند نیز استفاده لازم را ببرید، برای این کار ضروری است 200 گرم برگ و گل شاه پسند را در یک لیتر آب به مدت 10 دقیقه بجوشانید و محلول را صاف نموده و به آب وان اضافه کنید تا علاوه بر داشتن خواب راحت، خستگی عضلات بدن نیز رفع گردد.

نفس خود را خوشبو کنید

شاه پسند معطر برای رفع کردن بوی بد دهان مؤثر است، برای رفع بوی بد دهان، یک قطره روغن گیاهی (افشره خوراکی) شاه پسند را روی یک حبه قند چکانده و در دهانتان بگذارید.

ضدالتهابی برای مقابله با کمردرد و روماتیسم

گیاه شاه پسند خواص ضدالتهابی دارد و برای تسکین درد های روماتیسم و کمردرد مفید است، دو مشت گیاه شاه پسند را خرد کنید و در یک فنجان سرکه سیب به مدت 10 دقیقه بجوشانید، سپس ترکیب را در یک پارچه تمیز پهن نموده و شب ها به مدت 15 دقیقه روی مناطق دردناک قرار دهید، بهتر است مرهم تا حدامکان گرم باشد.

شاه پسند بهبوددهنده خراش ها و ترک های پوست

شاه پسند گیاهی با خواص نرم نمایندگی است که باعث بهبود جای زخم شده و تسکین دهنده است، برای همین هم به درمان ترک خوردگی و خراش ها و جراحات سطحی پوست یاری می نماید، یک مشت گیاه شاه پسند خشک را در یک فنجان کوچک آب جوش ریخته و به مدت 10 دقیقه بجوشانید، سپس یک گلوله پنبه را به آن آغشته نموده و روزانه 2 تا 3 مرتبه روی ترک خوردگی و خراش های پوستی بکشید.

روش تهیه دمنوش گیاه شاه پسند

یک قاشق چای خوری برگ های خشک شده این گیاه را در یک فنجان آب جوش ریخته و به مدت 10 دقیقه دم کنید، سپس صاف نموده و به مقدار یک فنجان سه بار در روز بنوشید، برای شیرین کردن این دمنوش می توان از مقدار کمی عسل یا نبات استفاده کرد.

برای تهیه جوشانده گیاه شاه پسند، مقدار 40 تا 50 گرم از برگ های خشک شده این گیاه را در یک لیتر آب جوش ریخته و بگذارید به مدت 5 دقیقه به آرامی بجوشد سپس آن را صاف کنید.

مضرات مصرف گیاه شاه پسند

بانوان باردار به هیچ وجه نباید از این گیاه دارویی استفاده نمایند و در دوران شیردهی باید قبل از مصرف حتماً با پزشک خود مشورت نمایند، همچنین مصرف آن برای بچه ها ممنوع است.

افراط در مصرف این گیاه، ضربان قلب را کم می نماید و باعث تحریک روده ها می گردد، بنابراین کسانی که ناراحتی قلبی دارند در مصرف آن احتیاط نمایند.

منبع: فارس

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "شاه کلید درمان بیماری های گوارشی و اختلالات خواب!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاه کلید درمان بیماری های گوارشی و اختلالات خواب!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید