درخواست لاوروف برای مذاکره درباره معاهده ممنوعیت استقرار تسلیحات در فضا

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، وزیر امور خارجه روسیه در اظهاراتی در شصتمین سالگرد سفر فضایی تاریخی یوری گاگارین، نخستین فضانورد جهان، گفت، مسکو خواستار مذاکراتی با هدف ایجاد یک ابزار بین المللی به لحاظ حقوقی الزام آور است که استقرار هر نوع تسلیحات در فضا را ممنوع سازد.

درخواست لاوروف برای مذاکره درباره معاهده ممنوعیت استقرار تسلیحات در فضا

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، هر ساله در روسیه در تاریخ 12 آوریل سالگرد پرواز یوری گاگارین، اولین فضانورد شوروی سابق به فضا که شروع کننده دوران فضایی بود، تحت عنوان روز فضانوردی جشن گرفته می شود. همین روز در جهان نیز مصادف با روز جهانی سفر انسان به فضا است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در پیامی ویدیویی به مناسبت سالگرد انجام اولین سفر فضایی انسانی گفت: ما همواره باور داریم تنها پیشگیری تضمین شده از یک رقابت تسلیحاتی در فضا استفاده از آن برای اهداف خلاقانه، برای منفعت کل بشریت را ممکن می سازد. ما خواستار مذاکرات در خصوص توسعه یک ابزار بین المللی به لحاظ حقوقی الزام آور هستیم که استقرار هر گونه تسلیحات در آنجا و همچنین استفاده از زور یا تهدید به اعمال زور را ممنوع کند.

این وزیر دولت روسیه پیشنهاد داد پیشنویس یک معاهده ارائه شده از سوی چین-روسیه در این خصوص که نزد کنفرانس خلع سلاح ژنو در سال 2014 ثبت شد به عنوان اساس در نظر گرفته شود.

لاوروف از کشورها دعوت کرد در راستای با ثبات ساختن شرایط طی دوره تهیه یک سند چندجانبه در خصوص عدم نظامی سازی فضا، به یک ابتکار عمل چندجانبه مورد حمایت روسیه در زمینه ارائه تعهد سیاسی برای اول نبودن در استقرار تسلیحات در فضا بپیوندند.

این دیپلمات ارشد روسیه متذکر شد که حدود 30 کشور تبدیل به شرکت کننده های تمام عیار در این ابتکار عمل شده اند.

لاوروف همچنین تاکید کرد، همکاری فضایی باید یکی از مهمترین جنبه های دستور کار بین المللی باشد.

این وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: در دهه های گذشته، روسیه به عنوان رهبر در حوزه بهره برداری فضایی، به تعدادی از کشورها در زمینه اعزام فضانورد به مدار زمین کمک کرده است. ما در کمیته فضایی سازمان ملل، موضع مداوم خود را با هدف تضمین دسترسی برابر کشورها به فضا و و کنوانسیونش برای نسلهای آینده حفظ می کنیم.

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد، یوری گاگارین، که تبدیل به اولین انسان سفر کرده به فضا شد، سهم بزرگی در توسعه بشریت ایفا کرده و قابلیت روسیه را برای حل موثر دشوارترین ماموریتهای در دسترس نشان داد. او همچنین به الهام بخشیدن به مردم در سراسر جهان در قبال شرافتمندانه ترین و بلندپروازانه ترین آرمانهایشان ادامه میدهد.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "درخواست لاوروف برای مذاکره درباره معاهده ممنوعیت استقرار تسلیحات در فضا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست لاوروف برای مذاکره درباره معاهده ممنوعیت استقرار تسلیحات در فضا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید