جلوه های عاشورا در سه نمایشگاه

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، افرا خانی :نشسته ام در خانه و در تلفن همراهم، چشم دوخته ام به فیلم های کوتاه و تصویرهای نمایشگاه. همیشه همین طوری است؛ می روم به یک نمایشگاه هنری و برای شما عکس و فیلم می گیرم، با مدیر گالری یا روابط عمومی حرف می زنم و بعد می نویسم.

جلوه های عاشورا در سه نمایشگاه

موزه امام علی (ع) این روزها میزبان سه نمایشگاه است. وقتی می خواهم بروم نمایشگاه باید حواسم باشد که تلفن همراهم شارژ کامل داشته باشد. قبل از نمایشگاه هم باید حواسم باشد که عکس ها را خالی کنم تا جا برای عکس و فیلم تازه کافی باشد. یک روز پاییزی به دیدن تصویرسازی عاشورا در موزه هنرهای دینی امام علیع رفتم.

دوربین را زوم کردم روی تصویرها، تصویر اسبی است که تیرها بدنش را دونیم کرده اند. اسب هایی کنار شقایق ها، اسب هایی با سواران تنها... اسب ها، اسب ها، اسب ها در تصویرگری های داستان عاشورا مدام تکرار می شوند. اسب، نشان نجابت و مظلومیت و زیبایی است و در داستان عاشورا، اسب کلید است. تصویرها با تکنیک های متنوع خلق شده اند. کارهای زیبایی را از اکبر نیکان پور، کیانوش غریب پور، پژمان رحیمی زاده، هدا حدادی و... می بینم. دو سال پیش در نگارخانه لاله، کارگاهی با موضوع عاشورا برپا شد و تصویرگران بسیاری در این کارگاه شرکت کردند؛ حالا حاصل کار این هنرمندان در طبقه هم کف موزه هنرهای دینی برپاست.

به گزارش هفته نامه دوچرخه و به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای دینی امام علی (ع)، نمایشگاه تصویرسازی عاشورا شامل 20 اثر از 20 هنرمندِ تصویرگر فعال و شناخته شده است. هنرمندانی مثل عطیه مرکزی، کمال طباطبایی، کیوان عسگری، پژمان رحیمی زاده، کیانوش غریب پور، نگین احتسابیان، راهله برخورداری، علی بوذری، ماهنی تذهیبی، هدا حدادی، سحر حق گو، مهکامه شعبانی، امیر شعبانی پور، نوشین صفاخو، حسام الدین طباطبایی، حسن عامه کن، علی رضا گلدوزیان، مانلی منوچهری، رضا مکتبی در این نمایشگاه حضور دارند. اما نمایشگاه، این جا تمام نمی شود و کتیبه های عاشورایی و آثار خوش نویسی زیبایی را از علی شیرازی می بینیم که ترکیب بند معروف محتشم کاشانی را نوشته؛ استاد علی شیرازی در قلم جلی (کتیبه)، از هنرمندان بنام است. او کار نوشتن این آثار را در سال 1384 آغاز کرده. به خاطر کمبود جا، فقط 16 اثر انتخاب شده و به نمایش درآمده است. رامین مرآتی، محسن آقامیری و داریوش جلیلیان نیز کار تذهیب این تابلوهای زیبا را انجام داده اند. عاشورا از نگاه هنرمندان نقاش معاصر ایران، یکی دیگر از نمایشگاه های موزه است. آثار 27 نفر از هنرمندان برجسته نقاش را می بینم. به این جا که می رسم، باید دوربینم را روشن کنم. از پله های موزه بالا می روم و به تصویر بزرگی از صحنه عاشورا می رسم.

کاری از پرویز رستگار که با ترکیب مواد آن را خلق کرده است. نقاشی های زیبای آنه محمد تاتاری را می بینم و ضبط می کنم. تصویر مخدوشی از یک حادثه بزرگ، با عنوان میلاد... می روم سراغ اثری دیگر؛ می توانم مردمان بسیاری را ببینم که زیر عَلَمی بزرگ گرد هم آمده اند یا مراسم تعزیه را ببینم. صدای نوحه می شنوم، مردمانی در حال دیدن یک صفحه سرخ به رنگ خون هستند، نبرد بدی و نیکی؛ کاری زیبا از رزیتا شرف جهان و...

همه این نقاشی ها، کتیبه ها و تصویرگری ها، قصه ای مشترک دارند؛ عاشورا. برای دیدن این نمایشگاه، می توانید از 10 شهریور تا 28 مهر، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 تا 17 و پنج شنبه ها از ساعت 9 تا 13 به موزه هنرهای دینی موزه امام علی (ع) در خیابان ولی عصر(ع) ج، بلوار اسفندیار بروید.

اثر: علی شیرازی

خورشید در شب / اثر:حسن یاقوتی

عزاداری / اثر: اکبر نیکان پور

عکاسی از نمایشگاه: محمود اعتمادی

عاشورا / اثر: هدا حدادی

عکس اول: عاشورا / اثر: پژمان رحیمی زاده

منبع: همشهری آنلاین

به "جلوه های عاشورا در سه نمایشگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلوه های عاشورا در سه نمایشگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید