بلژیک جدیدترین کشوری است که هفته کاری 4 روزه را پذیرفته است

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، اخیراً، کشور های سراسر دنیا آغاز به ارزیابی مجدد فرهنگ سنتی کار نموده اند. با توجه به اینکه چندین کشور در آزمایش هفته کاری چهار روزه پیروز بوده اند، کشورها و مردمان دیگر هم توجه شان به این مطلب جلب شده.

بلژیک جدیدترین کشوری است که هفته کاری 4 روزه را پذیرفته است

بلژیک تازه ترین کشوری استکه تصمیم گرفته سبک تازه ایجاد تعادل بین کار و زندگی را آزمایش کند و هفته کاری چهار روزه را انتخاب نموده. درمدل ساعات کاری البته کاهش نیافته و 38 تا 40 ساعت کاری در هفته از پنج روز به چهار روز تبدیل شده.

اصلاحات کار به وسیله دولت ائتلافی چند حزبی تازه بلژیک به رهبری الکساندر دو کرو، نخست وزیر، مورد توافق نهاده شد. و دو کرو آن را چراغی برای مالی که نوآورتر، پایدارتر و دیجیتالی تر باشد، تلقی نموده.

نکته طرح تازه این است که کارمندان باید ساعات بیشتری را هر روز کار نمایند تا بتوانند همان روزهای مرخصی امجاز قبلی و دستمزد یکسان را حفظ نمایند.

و نکته جالب دیگر این است که در ساعات و روزهایی که کارمندان در کار رسمی به سر نمی برند، می توانند پیغام های کارفرماها را نادیده بگیرند و ترسی از جریمه کاری نداشته باشند!

اصلاحات تازه بعلاوه حمایت های قانونی قوی تری را برای کارگران در اقتصاد های نو- مثلا شاغلان به کار در Uber و Deliveroo - ایجاد می نماید و قوانین واضح تری را برای تعریف اینکه چه کسی خوداشتغال است و چه کسی خوداشتغال نیست، معین می نماید.

این قانون برای کسی که می خواهد به عنوان فریلنسر کار کند، محدودیتی ایجاد نمی نماید، اما در عوض به کارگران خوداشتغال حفاظت و استقلال بیشتری می دهد.

هنگامی که قوانین واقعاً اجرا گردد، به کارمندان تمام وقت این فرصت داده می گردد تا برای یک دوره شش ماهه ، هفته کاری چهار روزه درخواست نمایند. پس از اتمام زمان معین شده، آن ها می توانند برنامه چهار روزه را حفظ نمایند یا به هفته کاری پنج روزه بدون هیچ پیغامد منفی برگردند.

پیر ایو درمن، وزیر کار بلژیک شرح داده: این کار باید به درخواست کارمند انجام گردد و کارفرما دلایل محکمی برای امتناع احتمالی ارائه دهد. بعلاوه به کارمندان اجازه داده می گردد تا در مدل انتخابی خود، برنامه های کاری متغیر را درخواست نمایند.

در عمل، قوانین تازه برای همه کارفرمایان با بیش از 20 کارمند اعمال خواهد شد. البته پیش نویس قانون پیش از تصویب رسمی باید چندین بار به وسیله قانونگذاران فدرال مورد بازخوانی قرار گیرد. در واقع، ممکن است ماه ها طول بکشد تا اصلاحات تازه به قانون تبدیل گردد. اما برای بسیاری از کارگران بلژیکی، این ابتکار گامی در راستا درست محسوب می گردد.

در این بین، دنیا منتظر است تا ببیند چه کشوری بعد بلژیک به جرگه کشورهای با 4 روز کاری هفتگی خواهد پیوست.

منع: mymodernmet

منبع: یک پزشک

به "بلژیک جدیدترین کشوری است که هفته کاری 4 روزه را پذیرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلژیک جدیدترین کشوری است که هفته کاری 4 روزه را پذیرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید