تغییر محل معابد ابوسمبل مصر

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، خبرنگاران: در سال 1964، پروژه جابجایی و نجات معابد 3000 ساله ابوسمبل که یکی از بزرگترین و دیدنی ترین پروژه های جمع آوری و احیاء مجدد در دنیا بود، در مصر انجام شد.

تغییر محل معابد ابوسمبل مصر

در سال 1964، پروژه جابجایی و نجات معابد 3000 ساله ابوسمبل که یکی از بزرگترین و دیدنی ترین پروژه های جمع آوری و احیاء مجدد در دنیا بود، در مصر انجام شد. معبد بزرگتر متعلق به رامسس دوم و معبد کوچکتر به همسر او نِفِرتاری تعلق داشت.

در پی تصمیمی برای زدن سد بر روی رود نیل در آن منطقه، آب دریاچه بالا می آمد و معابد به زودی به زیر آب فرو می رفتند؛ برای جلوگیری از این آسیب معابد مزبور باید جابجا می شدند. این معابدِ سال ها رها شده و به مرور زمان زیر تلی از شن و ماسه قرار گرفته بودند بطوری که چهار مجسمه بزرگِ نشسته رامسس دوم در جلوی معبد اصلی، تا زانو زیر ماسه ها فرو رفته بودند. عملیات آغاز شد و پیکره های غول پیکر رامسس دوم تحت نظارت یونسکو و با دقت به بلوک های بین 3 تا 20 تنی تقسیم شدند و به آرامی از دریاچه دور و بر روی یک صخره مصنوعی به فاصله 180 متر از محل قبلی و ارتفاعی60 متر بالاتر، دوباره به هم وصل شدند. کل عملیات چهار سال به طول انجامید و میلیون ها دلار هزینه در برداشت.

در تصویر آخر نکته جالبی وجود دارد:

در داخل معبد اصلی یک اتاق وجود داشت که چهار مجسمه در کنار هم ایستاده بودند: مجسمه رامسس دوم و سه خدای مصری، رع، آمون و پتاح. فقط دو بار در سال در 22 اکتبر (روز تولد فرعون) و 22 فوریه (روز آغاز سلطنت فرعون) هنگام طلوع خورشید اشعه نوری به عمق این اتاق نفوذ می کرد و مجسمه های رامسس، آمون و رع را روشن می کرد. تنها مجسمه ای که در این تاریخ ها در تاریکی قرار می گرفت، مجسمه پتاح بود که خدای تاریکی مصریان بود! جابجایی معبد آنقدر دقیق میزان گیری و اجرا شد که همان اتفاق در محل نو هم در همان روز ها تکرار می گردد.

منبع: برترین ها

به "تغییر محل معابد ابوسمبل مصر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر محل معابد ابوسمبل مصر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید