مک بوک ایر 15 اینچ یا 13 اینچ؛ کدام مدل بهتر است؟

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، مک بوک ایر 15 اینچ به نظر می رسد از جنبه ابعاد و ظاهر به مراتب بهتر از مک بوک ایر M2 13 اینچ باشد. آیا این لپ تاپ از سایر جنبه ها هم عملکرد بهتری دارد؟ در این مقاله به آنالیز این سوال و تفاوت های بین این دو مک بوک می پردازیم.

مک بوک ایر 15 اینچ یا 13 اینچ؛ کدام مدل بهتر است؟

شرکت اپل در جریان رویداد WWDC 2023 مک بوک ایر 15 اینچ نوی را با پردازنده M2 معرفی می نماید. یک محصول تازه اما نام آشنا که با یک پردازنده متفاوت عرضه شده است. مک بوک ایر نو به ظاهر و بر اساس تبلیغات اپل بهتر از مک بوک ایر M2 مدل 13 اینچ سال 2022 به نظر می رسد.

اگر شما بین خرید این دو مدل مک بوک ایر دو به شک هستید، احتمالا تا سرانجام این مقاله شک و تردیدتان رفع می گردد؛ چرا که قرار است این دو محصول مشابه را دقیق تر آنالیز کنیم.

قیمت

اپل محصول مک بوک ایر M2 13 اینچ را با 100 دلار قیمت بیشتر در بازار می فروشد. مدل پایه قبلا 1199 دلار به فروش می رسید اما همین محصول در حال حاضر با قیمت 1099 دلار موجود است. در حالی که قیمت مک بوک ایر 15 اینچ از 1299 دلار آغاز می گردد که 200 دلار بالاتر از مک بوک ایر M2 13 اینچ است.

مدل 512 گیگابایت مک بوک ایر M2 13 اینچ 1399 دلار هزینه در پی دارد، در حالی که نسخه 512 گیگابایت ایر 15 اینچ 1499 دلار قیمت دارد (تنها 100 دلار بیشتر از مدل 13 اینچ). این موضوع یعنی اگر شما در پی یک فضای زیادی برای ذخیره اطلاعات هستید، انتخابتان برای خرید سخت تر خواهد شد.

اگر شما قصد دارید در هزینه صرفه جویی کنید، حالا زمان خوبی است که به مدل پایه مک بوک ایر 13 اینچ با پردازنده M2 به علت قیمت کمتر عادت کنید. هر چند، باید سطح انتظار خود را تا حدی پایین بیاورید. در نهایت امر، ضمن آنالیز بودجه خود، به این نکته هم دقت کنید که صفحه نمایش لپ تاپ مورد نظرتان بهتر است چه مقدار ای باشد.

طراحی و صفحه نمایش

اپل در بحث طراحی نسخه 15 اینچی مک بوک ایر تغییرات خاصی را نسبت به مک بوک ایر 13 اینچ در پیش نگرفت. دو لپتاپ مورد بحث در این مقاله به دلایل زیر مشابه به هم هستند:

  • هر دو محصول دقیقا از یک طراحی منحصر به فرد و یکپارچه آلومینیومی استفاده می نمایند؛ طراحی جذابی که اپل به واسطه مک بوک پرو 14 اینچ به دنیا معرفی کرد. هر دو لپ تاپ دارای ناچ یا همان بریدگی مستطیلی بالای صفحه نمایش هستند.
  • این دو محصول در قالب چهار رنگ یکسان به فروش می رسند: نیمه شب (Midnight)، نور ستاره (Star Light)، خاکستری فضایی (Space Gray) و نقره ای (Silver).
  • در هر دو لپ تاپ، صفحه نمایش لیکوئید رتینا با مقدار شفافیت نور 500 نیت دیده می گردد.

به طور کلی، هر دو لپ تاپ دقیقا شبیه به هم هستند. اگر چه، چند تفاوت جزئی در بحث طراحی بین دو مک بوک دیده می گردد:

  • مک بوک ایر 13 اینچ دارای صفحه نمایش 13.6 اینچ است، در حالی که ایر 15 اینچ یک صفحه نمایش 15.3 اینچ دارد.
  • مک بوک ایر 13 اینچ از جنبه ضخامت تنها 11.3 میلی متر است، در حالی که مک بوک ایر 15 اینچ 11.5 میلی متر ضخامت دارد. اپل ادعا نموده مک بوک ایر 15 اینچ، نازک ترین لپ تاپ 15 اینچی در سطح دنیا است.
  • مک بوک ایر 15 اینچ از نظر وزن 1.5 کیلوگرم است اما مک بوک ایر 13 اینچ 1.2 کیلوگرم وزن دارد.

بر اساس شباهت و تفاوت های اشاره شده، شما باید مک بوک ایر 15 اینچ را بخرید. البته اگر بتوانید وزن و صد البته قیمت بیشتر محصول را نادیده بگیرید.

سخت افزار و عملکرد

مجدد باید به این نکته اشاره کنیم که تفاوت خیلی کمی بین عملکرد دو محصول دیده می گردد. این دو کالا هر دو مشخصات فنی یکسانی را دارا هستند. پردازنده M2 اپل با هشت هسته (چهار هسته P و چهار هسته E)، یک پردازنده گرافیکی 10 هسته ای و یک نورال انجین 16 هسته ای در هر دو لپ تاپ دیده می گردد.

هر دو لپ تاپ دارای دوربین فیس تایم اچ دی با کیفیت 1080 پیکسل هستند که این قابلیت، یک مزیت و فزونی به این لپتاپ ها نسبت به مک بوک پرو M2 می بخشد. جدا از بحث مقدار و سایز، اپل فن اضافی خاصی را برای مک بوک ایر 15 اینچ در نظر نگرفته و به نظر می رسد این شرکت واقعا می خواهد مک بوک ایر تا حد امکان یک لپ تاپ بی سر و صدا باشد. البته این احتمال هم وجود دارد که شرکت اپل کوشش نموده وجود فن ها را تنها به مدل های مک بوک پرو محدود کند.

هر دو لپ تاپ از جنبه عملکردی مشابه به یکدیگر عمل می نمایند؛ چرا که پردازنده M2 در هر محصول وجود دارد. اگر چه، مک بوک ایر 15 اینچ دارای یک سیستم صوتی شش اسپیکر است که در مقایسه با مدل ایر 13 اینچ که صرفا چهار عدد اسپیکر دارد، به مراتب بهتر تلقی می گردد.

ارتباطات و پورت ها

دو لپتاپ های مورد بحث در این مقاله هر دو به وسیله پورت شارژ مگ سیف 3 شارژ می شوند که در مقایسه با سایر شارژرها، سریع تر است. شما بعلاوه دو پورت USB 4 مجهز به تاندربولت را در سمت چپ و یک عدد جک 3.5 میلی متری هدفون را در سمت راست دستگاه می توانید ببینید.

عمر باتری

اپل ادعا می نماید مک بوک ایر 15 اینچ تا 18 ساعت در حالت باتری دوام می آورد. البته، این عدد دقیقا مشابه به چیزی است که برای لپ تاپ مک بوک ایر M2 13 اینچ گفته شده است. در هر دو صورت احتیاج به نگرانی از بابت شارژ باتری وجود ندارد؛ چرا که هر دو لپتاپ بر اساس مشخصات فنی که دارند، قدرت نگه داشتن باتری را در حد یک نصف روز دارند.

مک بوک ایر 15 اینچ؛ با کمی اختلاف برنده

بر اساس تفاوت های قیمت و سخت افزار بین دو محصول، به نظر می رسد هر دو کالا ارزش خرید دارند. با این حال، مک بوک ایر 15 اینچ از جنبه اسپیکر و کیفیت صدا عملکرد بهتری داشته و بعلاوه صفحه نمایش بزرگتری در مقایسه با مدل دوم دارد.

با این حال، اگر از لحاظ بودجه با محدودیت هایی روبرو هستید، شما بعلاوه می توانید نسخه 13 اینچی مک بوک ایر را بخرید؛ چرا که افت فاحشی از جنبه عملکردی در نسخه 13 اینچی مک بوک ایر دیده نمی گردد.

منبع: makeuseof

منبع: دیجیکالا مگ

به "مک بوک ایر 15 اینچ یا 13 اینچ؛ کدام مدل بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مک بوک ایر 15 اینچ یا 13 اینچ؛ کدام مدل بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید